صبح صادق >>  تاریخ >> صفحه تاریخ
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۵۵۰۱۰

 حماسه در غرب 

پایگاه بصیرت / سیدمهدی حسینی/ گروه تاریخ
تقویم حماسی انقلاب اسلامی دو عملیات «مطلع‌الفجر» در اواخر آذر 1360 و دیگری عملیات «محمد رسول‌الله» در نیمه اول دی 1360 را در غرب کشور به ثبت رسانده است.  این دو عملیات به منزله عملیات تکمیلی جنوب با فرماندهی شاخص عملیات‌های غرب که «شهید محمد بروجردی»در رأس آنها بود اجرایی شد. 
عملیات مطلع‌الفجر به مدت 14 روز ادامه پیدا کرد، آن هم در منطقه‌ای صعب‌العبور و سرمای شدید پاییزی. در برخی از محورها درگیری‌ها و نبردهای سختی در گرفته بود و با وجود مشکلات عدیده‌ای که بر سر راه رزمندگان وجود داشت، دشمن متجاوز بعثی در محل استقرارش غافلگیر شد و با ورود رزمندگان در تیغه اول درگیری متجاوزان وحشت‌زده سراسیمه از خواب پریده، از سنگرهای‌شان خارج ‎شدند و در آن تاریکی‌های شب بی‌هدف به اطراف فرار می‌کردند. در اینجا جا دارد یاد کنیم از رزمنده شهید «علیرضا ترکمان» که مثل شیر غران به سنگرهای دشمن هجوم می‌برد و در این عملیات به شهادت رسید و پیکرش در همانجا ماند؛ اما همرزمان او سنگر به سنگر پیش ‌رفتند تا اینکه موفق شدند اهداف تعیین شده را فتح و آزاد کنند. این عملیات در دو مرحله صورت گرفت: در محله نخست در محور شیاکو و سپس در ارتفاعات تنگه کورک انجام گرفت و تثبیت شد. طبق برآورد ارتش جمهوری اسلامی در این عملیات ارتفاعات «چرمیان» و «سرتنان» و «شیاکو»، «دیزه‌کش»، «برآفتاب»، «تنگه کورک»، «تنگه قاسم‌آباد»، «تنگه حاجیان»، «دشت شکمیان»، «فاره»، «فریدون هوشیار»، «دشت گیلان» و روستاهای «کمار»، «گورسفید»، «گورسوار»، در دشت گیلان غرب و چندین آبادی دیگر آزاد شدند. 
عملیات محمدرسول‌الله(ص)، که با تلاش رزمندگان سپاه تهران به فرماندهی حاج احمد متوسلیان در منطقه غرب انجام گرفت، نیروهای سپاه پاسداران ضمن عبور از مناطق کوهستانی و تله‌های انفجاری در حالی که نیروهای حزب کومله و دموکرات نزدیک آنان بودند، به مصاف دشمن بعثی رفتند، با عبور از مرزهای بین‌المللی پایگاه بعثیان و ضد انقلاب در این منطقه را در هم کوبیدند و مقر فرماندهی تیپ 116 عراق ـ که مسئولیت منطقه را برعهده داشت ـ منهدم شد. با فرار بعثیان متجاوز پیشروی ادامه یافت و به دنبال آن شهرهای «بیاره» و «طُوَیله» عراق در خطر سقوط قرار گرفت. شهید صیادشیرازی، فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش در توصیف این نبرد زمستانی نکات بسیار جالبی را یادآوری کرده است. او می‌گوید: «یک روز، ساعت شش و نیم صبح روز دوازدهم دی 1360 آغاز شد و ساعت چهار بعدازظهر روز بعد تمامی شد. 132 نفر اسیر گرفتیم. برآورد شد که دشمن حدود هزار نفر کشته و زخمی داده است. هشت قبضه توپ، پنجاه دستگاه خودرو و مقدار زیادی تجهیزات انفرادی هم به غنیمت گرفتیم. نیرو خیلی کم به کار گرفتیم؛ ولی از حداکثر عامل وحدت بین ارتش و سپاه استفاده کردیم. این دو عملیات تأثیر‌گذاری فراوانی در سازمان رزم سپاه گذاشت و موجب شد کادر جدیدی در سازمان رزم سپاه جذب شود. یگان‌های رزمی سپاه پاسداران از گردان به تیپ تبدیل شد و در ادامه از چهار تیپ به ده تیپ افزایش یافت؛ به خصوص تیپ محمد رسول‌الله(ص) مقدماتش فراهم شد که در مباحث بعدی توضیح آن ارائه می‌شود. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات